Het alarm van de wekker gaat. Je schrikt wakker, drukt een paar keer op de snooze-knop, springt gehaast onder de douche, trekt je kleren aan en vertrekt gesjeesd naar je werk. De dag is nog maar net begonnen of je loopt al achter de feiten aan. In plaats van je met aandacht voor te bereiden op je eerste meeting kom je op de valreep binnen. Je meeting loopt een half uur uit. Je kunt nog snel langs de koffieautomaat voor je tweede meeting begint en daarna is het alweer lunchtijd. De tijd vliegt voorbij en de ene na de andere mail vliegt in rap tempo je inbox binnen.

Iedereen heeft 24 uur in een dag. De meeste mensen hebben ongeveer 8 werkuren op de planning staan. Natuurlijk kun je managen wat je in deze uren doet, maar je kunt deze 24 uur niet verlengen of verkorten. Het biologische ritme en de wereldklok geven aan wanneer de nieuwe dag begint. Wat je wel kunt doen is het managen van de kwaliteit van je aandacht. 

Begin je dag met aandacht en train je aandacht gedurende de dag

STEVIG FUNDAMENT

Het moment van wakker worden kan jouw eerste moment van aandachtstraining zijn. Je kunt het jezelf gunnen om je dag rustig te beginnen. Als de wekker gaat, rek je jezelf eerst even lekker uitgebreid uit. Je maakt je hele lichaam lang en met aandacht voel je hoe jouw lichaam voelt. Dan kom je rustig overeind, voelt je voeten op de grond terwijl je nog op je bed zit en word je bewust van je lichaam. Dan breng je jouw aandacht naar je ademhaling en ben je met veel helderheid bewust van jezelf. Je begint in verbinding met je lichaam aan een nieuwe dag. 

Met deze korte oefening leg je een stevig fundament voor aandacht in de rest van je dag. Dat is anders dan meteen in gedachten te verzinken en op de automatische piloot te starten. Tijdens het douchen, tandenpoetsen, ontbijten en reizen naar je werk kun je ook af en toe je aandacht naar je lichaam brengen en bewust zijn van wat je op dat moment aan het doen bent. Even inchecken met jezelf. Niet met je gedachten, maar inchecken op een dieper niveau, met aandacht, aanwezigheid en bewustzijn.

KORTE INCHECK MOMENTEN

Gedurende de dag herhaal je deze korte incheck momenten. Wanneer je op je werk aankomt (of aan je werkdag begint als je thuis werkt) maak je weer even bewust contact met je lichaam en je ademhaling. Je staat stil bij wat vandaag belangrijk is. Heb jij je prioriteiten helder? Is jouw to-do list voor vandaag haalbaar? Als je planning voor de dag (te) vol is, is het gevaar groot dat je overal achteraan zult rennen vandaag. Maak bewuste beslissingen, zodat je vandaag met een hoge kwaliteit van aandacht aanwezig zult zijn bij wat je te doen hebt. Zorg ook dat je momenten hebt om op te laden; een goede voedzame lunch om jezelf te voorzien van goede energie, frisse lucht om helder te kunnen blijven en mini-breaks voor hydratatie en beweging kunnen een groot verschil maken.

HOUD JE AANDACHT ERBIJ

Het is een natuurlijke beweging van onze mind om aan andere dingen te denken dan waar we mee bezig zijn, zeker wanneer onze mind ongetraind is. Terwijl we iets aan het doen zijn, verplaatsen onze gedachten zich naar dingen die in het verleden gebeurd zijn of dingen die wellicht in de toekomst gaan gebeuren. Ook als we aan taken werken, als we onze e-mails verwerken, als we in meetings zitten of gesprekken voeren gebeurt dit. Als we maar gedeeltelijke aandacht hebben gaat dat ten koste van de kwaliteit en resultaten. Wanneer je bewust kunt zijn van deze afdwaal momenten, kun je jouw aandacht bewust terugbrengen naar datgene waar je mee bezig bent. Door meer focus is de kwaliteit van jouw aandacht gedurende de dag beter en zul je ook de kwaliteit van je werk en relaties verbeteren. Met een beetje training en geduld kun je binnen een paar weken je brein trainen, je aandacht managen en jezelf verbazen.

Privacy Voorkeuren

Functioneel

Deze cookies worden geplaatst door onze cookie popup. Hiermee kunnen we je voorkeuren voor welke cookies wel of niet moeten worden opgeslagen bewaren.

gdpr[allowed_cookies],gdpr[consent_types]

Statistieken

Deze cookies worden geplaatst door Google Analytics. Die tool gebruiken we om zaken zoals aantal bezoekers, meest bekeken pagina's en websitesnelheid in de gaten te houden. Al deze data wordt anoniem verzameld.

_gat,_gid,_ga