Mindfulness meditatie is een eeuwenoude techniek om de hersenen te trainen. Het is niet bekend wanneer het precies ontstaan is, maar in ieder geval minimaal duizenden jaren geleden. Het is een beoefening om tot een beter begrip te komen van de werking van het brein. En je brein te trainen tot onder andere aandacht, zelfbewustzijn en zelfmanagement. Er zijn nog steeds veel misverstanden over mindfulness meditatie, maar toch groeit wereldwijd de interesse en populariteit in een heel hoog tempo, ook in het bedrijfsleven.

De moderne wetenschap toont op duidelijke manieren aan dat mindfulness meditatie een eenvoudige manier is om je brein te trainen. Je kunt het vergelijken met naar de sportschool gaan. In de gym doe je oefeningen om je fysieke conditie te verbeteren en te behouden. Met mindfulness meditatie train je jouw hersenen om jouw mentale conditie te verbeteren en te behouden. In de video bij deze blog wordt mindfulness meditatie in 3 eenvoudige stappen uitgelegd:

STAP 1: KOM IN EEN FIJNE ZITHOUDING

Je begint met het aannemen van een fijne zithouding. Het belangrijkste is dat je comfortabel zit, het liefst met een rechte houding. In het begin kan dit wat ongemakkelijk zijn, wanneer je spieren dit niet gewend zijn. Je kent de beelden misschien wel van mensen die op de grond of op een kussen zitten, maar dit hoeft niet persé, je kunt gewoon op een stoel zitten. Er wordt vaak het advies gegeven om je ogen te sluiten, omdat het dan makkelijker is om je aandacht bij jezelf te houden en niet af te dwalen naar andere ervaringen en gedachten. Met ogen open mediteren kan ook, het is net wat je zelf prettiger vindt.

STAP 2: VOLG MET AANDACHT JE ADEMHALING

Wanneer je comfortabel zit, breng je je aandacht eerst naar je lichaam en dan zoek je de plek in je lichaam op waar je jouw ademhaling het beste kunt ervaren. Het is de natuurlijke neiging van ons brein om in gedachten af te dwalen naar andere plekken dan waar ons lichaam aanwezig is. De reden dat we onze aandacht naar ons lichaam en onze ademhaling brengen, is omdat ons lichaam en onze ademhaling alleen maar aanwezig kunnen zijn waar we op dat exacte moment fysiek aanwezig zijn. Door onze aandacht naar ons lichaam en onze ademhaling te brengen, nodigen we ons brein uit om ook in dit exacte moment aanwezig te zijn. Wanneer dit lukt is er vaak minder neiging om over andere dingen na te denken en ervaren we meer aanwezigheid en vaak ook rust en helderheid. Je merkt dan ook de sensaties van de ademhaling met veel meer details op dan op andere momenten. De bedoeling is dat je met zoveel mogelijk aandacht blijft volgen hoe je in en uit ademt. Dit klinkt heel eenvoudig, maar is meestal een grote uitdaging. Vaak dwalen we na een paar seconden alweer af door onze gedachten.

STAP 3: BRENG JE AANDACHT TERUG WANNEER JE BENT AFGEDWAALD

Het afdwalen hoort bij de beoefening van mindfulness meditatie. Een belangrijk besef, want zeker in het begin raken mensen vaak geïrriteerd wanneer ze erachter komen dat ondanks de intentie om met de aandacht bij de ademhaling te blijven, de mind vaak een eigen plan heeft en afdwaalt naar het verleden of de toekomst. Het afdwalen hoort echter bij het proces, dus je hoeft jezelf niet wijs te maken dat je het niet goed doet of niet kunt. Wanneer je beseft dat je aandacht is afgedwaald kun je juist je aandacht weer terugbrengen naar je lichaam en je ademhaling en volg je opnieuw de in- en uitademing en de sensaties die je ervaart. Door dit steeds opnieuw te doen train je de spier van jouw aandacht, zoals je ook je spieren traint in de sportschool wanneer je bijvoorbeeld telkens een op en neer beweging maakt met een gewicht.

Mindfulness meditatie is heel simpel… alleen niet zo gemakkelijk…

Stap 1,2 en 3 herhaal je dus iedere keer opnieuw. En opnieuw. En opnieuw. Het is echt heel normaal dat je gedachten alle kanten opgaan. En dat je iedere keer opnieuw wordt afgeleid. En iedere keer merk je dat gewoon op een gegeven moment op en dan breng je je aandacht weer terug naar je lichaam en je ademhaling en volg je opnieuw je ademhaling, totdat je er weer achter komt dat je bent afgedwaald. Het proces is heel erg simpel, de uitvoering alleen niet zo makkelijk. Omdat we er achter komen hoe vaak onze mind afdwaalt. Je kunt het gevoel krijgen dat je constant faalt, maar het falen is juist de succesfactor, want hierdoor kun je jouw aandacht terug brengen. Op deze manier train je jouw aandacht, zelfbewustzijn en zelfmanagement.

De uitkomsten van wetenschappelijke onderzoeken leren ons dat de beoefening van mindfulness meditatie zeker de moeite waard is. Wanneer je dagelijks vijf tot tien minuten je brein gaat trainen zul je na ongeveer vier weken gaan merken dat je bewuster bent en meer invloed hebt op je eigen gedrag. Dit kun je alleen maar ervaren wanneer je het echt doet. Ik hoop dat deze blog je nieuwsgierig maakt en je inspireert om het in ieder geval eens een paar weken dagelijks te proberen, zodat je er zelf achter kunt komen wat mindfulness voor jou kan betekenen.

Sign up for news & updates!