We kennen het allemaal, van die momenten dat je aan het eind van de dag denkt:
“Wat heb ik nou eigenlijk gedaan?”
Heeeeeeeeeeeel druk, druk, druk geweest, maar met wat ook alweer?
Waarschijnlijk heb je meer energie verbruikt aan minder efficiƫnte zaken dan
je gedaan zou hebben als je een paar check-in momenten met jezelf had gehad.
Meer dan we willen zijn we bezig met afleidingen en verwachtingen of taken van anderen in
plaats van dat we ons eigen plan trekken en bezig zijn met onze eigen doelstellingen.

WAT ZIJN CHECK-IN MOMENTEN?

Check-in momenten met jezelf, zijn momenten waar je even verbinding maakt met jezelf.
Ze worden ook wel betekenisvolle pauzes genoemd. Een moment om heel even stil te staan bij:
“Wat ben ik aan het doen?” “Hoe voel ik mij?” en/ of “Wat heb ik nu nodig?”
In zo een moment kun je even kort evalueren hoe je dag, taak of planning verloopt en aanpassingen maken.
Als je bijvoorbeeld merkt dat je al langer dan je wilde met je e-mails bezig bent, terwijl er een belangrijke taak
gedaan moet worden, kun je op zo een moment afwegen of die mails even kunnen wachten. Dan kun jij
kunt doen wat er gedaan moet worden. Aan het eind van de dag heb je de urgente mails dan vaak veel sneller verwerkt. En kun je met een meer voldaan gevoel naar huis.

WAT DOE JE DAN PRECIES?

Je maakt echt even verbinding met jezelf. Een manier die heel goed werkt is om contact te maken met je lichaam.
Door te voelen hoe je zit of staat, beide voeten op de grond, je benen, je billen, buik, rug, handen, armen, schouders, nek, hoofd en gezicht. En je kunt even bewust je ademhaling voelen. Op deze manier contact maken helpt om in het exacte moment te komen, dat is namelijk de enige plek waar je lichaam en je adem kunnen zijn. Je gedachten wereld daarentegen is vaak op hele andere plekken. Bezig met iets uit het verleden of iets dat in de toekomst misschien gaat gebeuren. En als je onbewust zo in de gedachtenwereld bent verzonken, raak je ongemerkt op de automatische piloot en uit de leiding van de eigen dag- en taakplanning.

HELP JEZELF, JEZELF TE HERINNEREN
Je kunt jezelf aan deze check-in momenten herinneren door deze op een aantal momenten per dag in te plannen.
Bijvoorbeeld aan de start van je dag, na de pauzes en na de lunch. Of voor en na iedere afspraak of meeting die je hebt. Je kunt ook een alarm op je telefoon zetten om de zoveel tijd, zodat je op deze manier tijd maakt voor je persoonlijke check-in. Je kunt een post-it op je computer of buro plakken. Of dit samen met collega’s doen, zodat jullie elkaar kunnen helpen herinneren.

Ik wens dat deze blog je inspireert om het in ieder geval te proberen. Want alleen door het te doen kom je erachter of dit voor jou werkt of niet. De meeste mensen die mijn trainingen volgen hebben veel aan deze momenten. Ik ben benieuwd wat jouw ervaring is en vind het leuk als je het met me deelt!

Wil je meer van dit soort praktische tips en leren hoe je zelf meer rust, aandacht en leiderschap kunt ontwikkelen, dan zie ik je heel graag in mijn 5-weekse training mindfulness voor business professionals.
De eerst volgende start op woe 01 februari, 19.30-21.30, bij The Conscious Club in Amsterdam:
Mindfulness voor Business Professionals