We lijken wel verdwaald in onze gedachten….

Het grootste gedeelte van de dag staan we op de automatische piloot. We zijn vaker onbewust dan bewust aanwezig bij de dingen de we aan het doen zijn. Ons lichaam is ergens, maar in ons hoofd zijn we op een hele andere plek. Bezig met iets uit het verleden of met iets dat in de toekomst mogelijk gaat gebeuren. We hebben gedachten over hoe we dingen anders hadden kunnen doen of over hoe fijn of onplezierig iets was. Of we maken ons zorgen en proberen dingen vooruit te plannen. Dit is op zich allemaal heel dienend, alleen wel zo fijn om je bewust van te zijn. Dan kun je hier bewust rekening mee houden. Het is heel fijn om ook regelmatig bewust aanwezig te zijn in het moment. Dat is namelijk het moment waarin je leven zich afspeelt en waarop je intenser kunt genieten.

ER IS EEN DUIDELIJK VERSCHIL TUSSEN DE AUTOMATISCHE PILOOT EN BEWUST AANWEZIG ZIJN

Denk maar eens aan het eten van een maaltijd. Hoe vaak eet je niet op de automatische piloot, en hoeveel intenser is je smaaksensatie wanneer je er met je volledige aandacht bij bent? Een boswandeling is heel anders als je verzonken bent in gedachten in vergelijking tot wanneer je met aandacht je omgeving bekijkt. Gesprekken met anderen worden betekenisvoller wanneer je echt aanwezig bent en de ervaring van een schaterlach of een zoen is ook heel anders in beide gevallen.

EN HOE ANDERS IS JE ERVARING TIJDENS JE WERK?

Ook wanneer je je werk doet is er een groot verschil tussen wanneer je er niet helemaal bij bent met je hoofd of wanneer je een taak uitvoert en wel helemaal aanwezig bent. Je kent vast wel de momenten dat je op de automatische piloot je mails aan het verwerken bent en daar soms veel te veel tijd aan besteedt. Wanneer je bewust aanwezig bent, zijn je concentratie en focus beter en is het makkelijker om inzicht en overzicht te hebben. Je legt makkelijker verbanden en kunt beter en sneller beslissingen nemen. Uiteindelijk is je werkdag productiever en efficiënter wanneer je aandachtig bent, en kun je met een voldaan gevoel op tijd naar huis. Zodat je kunt genieten van je vrije tijd met mensen die belangrijk voor je zijn.

WAT KAN IK DOEN OM MIJN AANDACHT TE TRAINEN?

Een goede manier om je aandacht te trainen is de beoefening van mindfulness meditatie. Dit is een vorm van meditatie waarin je jouw meditatie begint met gericht aandacht voor je lichaam en je ademhaling. Die kunnen namelijk alleen maar in het huidige moment zijn, dus helpen jou om het hier en nu bewust te ervaren. Daarna schakel je naar open aandacht en merk je op wat er zich allemaal afspeelt in je ervaring. Je gaat niet opzoek, maar merkt op waardoor je aandacht getrokken wordt. Door dit regelmatig te beoefenen train je jouw hersenen, train je jouw aandachtsspier. En omdat je dit doet zul je merken dat het makkelijker zal zijn om gedurende de dag meer momenten bewust aanwezig te zijn bij wat je doet.

Mindfulness voor Business Professionals

Youki ontwikkelde speciaal voor mensen met een zakelijke baan de training ‘Mindfulness voor Business Professionals’. In vijf sessies leer je de basisbeginselen van aandachttraining en krijg je allerlei praktische tips om gedurende de dag je aandacht te trainen, terwijl je dingen doet die je sowieso doet.

Meer informatie en inschrijven doe je hier

Vragen over deze training? contact