Heb je een fijne vakantie gehad? Batterij weer opgeladen? Voel je energie, helderheid en kracht? Hopelijk heb je heerlijk genoten van rust, tijd en ruimte voor jezelf. En van het meer tijd en aandacht hebben voor de mensen waar je het meest van houdt. Met zonnige dagen en minder drukke weken ervaren veel mensen weer hoe het is om meer werk-privé balans te hebben. Hoe fantastisch zou het voor je zijn om vanaf nu gewoon meer in balans te blijven? Hoe zou het zijn om blijvend rust, tijd en ruimte voor jezelf en voor de voor jou meest belangrijke mensen te behouden?

Uit onderzoek blijkt dat de meeste positieve effecten van je vakantie na 2 weken alweer zijn verdwenen. Sommige mensen voelen zichzelf somber na de vakantie. Het ‘Post Holiday Syndrome’ kan zorgen voor een lusteloos, moe en leeg gevoel. Meteen al lekker uit balans dus. Ik heb het de laatste weken al een paar keer gehoord: “Ik ben net terug, maar eigenlijk alweer aan vakantie toe”. Zo zonde echt! Want het is echt niet nodig. Met bewuste aandacht kun je ook na je vakantie ontspannen en helder blijven en je werk-privé balans behouden.

Het is bijvoorbeeld belangrijk om rekening te houden met het grote gevaar dat op de loer ligt. We gaan massaal na de vakantie weer aan het werk. Dat ga je al snel merken aan de drukte op de weg, de telefoon die vaker rinkelt, het aantal meetings in je agenda en de deadlines die elkaar weer in snel tempo opvolgen. Bereid je hierop voor, zodat het je niet overvalt en de drukte en stress je meteen grijpen. Hoe je hier het beste mee om kunt gaan is voor iedereen anders. Ik raad je aan om er even echt bewust bij stil te staan en met je partner of een vriend of vriendin te bespreken. Wat heb jij nodig om deze omschakeling weer te maken?

 

Waar raken we nou zo van uit balans?

Hier zijn veel verschillende redenen voor. Veel mensen ervaren bijvoorbeeld een hoge werkdruk. Oorzaken hiervoor kunnen liggen in te veel werk, een te hoog werktempo, te lange dagen, onderbezetting, te hoge verwachtingen, ontoereikende vaardigheden of te weinig bevlogenheid voor wat je doet. Wanneer iemand het gevoel heeft zelf weinig controle te hebben over de hoeveelheid werk, de inhoud van de functie en waar of hoe werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden, ontstaat al snel stress en disbalans. Helemaal wanneer er ook gevoelens zijn als te weinig gewaardeerd worden en te weinig betaald krijgen.

 

Mindfulness kan je echt helpen om werk en privé in balans te houden

Mindfulness is in een aantal enkele woorden te vertalen als aandacht, aanwezigheid of bewustzijn. Wetenschappelijk onderbouwd is mindfulness letterlijk hersentraining waardoor onder andere aandacht, concentratie en focus verbeteren. Door mindfulness ontstaat meer zelfbewustzijn, emotionele intelligentie en (persoonlijk) leiderschap. Dit zijn essentiële eigenschappen voor succes en duurzaamheid. Naast dat ze je kunnen helpen om werk en privé in balans te houden, zullen deze eigenschappen je ook helpen om succesvol te zijn. Mindfulness is echt een must in onze moderne maatschappij met veel snelheid en drukte en werkomgevingen waar veel van ons gevraagd wordt. Mindfulness helpt je om meer verbonden te blijven met jezelf en de dingen die echt belangrijk voor jou zijn, in plaats van op de automatische piloot rond te rennen en vooral heel druk te zijn.

 

“We need to do a better job of putting ourselves higher
on our own ‘to do’ list”

Michelle Obama

Yes! Zet jezelf bovenaan je eigen to-do list. Jij bent het meer dan waard om echt gelukkig te zijn. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je eigen welzijn. Neem hierover eigenaarschap en maak bewust keuzes in hoe jij je kostbare tijd en energie spendeert. Wat vind jij echt belangrijk? Wat zijn jouw belangrijkste verantwoordelijkheden en doelen? Gaat jouw tijd en aandacht ook echt naar deze zaken?

 

Van de automatische piloot naar bewuste, weloverwogen keuzes

Volgens recent onderzoek vanuit Harvard staan we bijna 50% van de dag op de automatische piloot. Op deze momenten reageren we eerder vanuit onbewuste reactiepatronen, gewoonten of impulsen in plaats van bewuste weloverwogen keuze.
Voorbeelden zijn dat je snel bent afgeleid, constant aan het multitasking bent waardoor je veel tijd en energie verspilt, teveel hooi op je vork neemt of steeds ja zegt tegen anderen en zelf in de problemen komt. Niet zo gek, dat je dan je werk niet meer af krijgt en je werktijden zich steeds verder uitbreiden.

Het goede nieuws is dat je de capaciteit van je aandacht kunt vergroten. Mindfulness helpt je om vaker met helderheid aanwezig te zijn bij wat er van moment tot moment gebeurt. Je wordt dan op verschillende niveaus bewuster:
– bewuster van je eigen gedachten
– bewuster van je eigen lichaam, gevoelens en emoties
– bewuster van de ervaringen van je zintuigen en hoe je tot bepaald gedrag komt
– bewuster van jouw externe omgeving en de invloed die dit op jou heeft

Mindfulness gaat om met nieuwsgierigheid en openheid je eigen ervaringen ontmoeten en onderzoeken, zodat je jezelf beter leert kennen en vervolgens kunt bepalen wat belangrijk voor jou is en je gedrag hierop kunt aanpassen. Het stelt je in staat om bewuste keuzes te maken; persoonlijk leiderschap op basis van de persoon die jij wilt zijn. Als jij echt iemand wil zijn met werk-privé balans, dan zul je ook keuzes maken waarmee je dit realiseert. Natuurlijk bepaal je zelf wat de optimale werk-privé balans voor jou is.