Je komt ‘s ochtends aan op kantoor of start je dag vanuit huis. Terwijl je in je hoofd nog bezig bent met van alles dat niets met werk te maken heeft pak je een kop koffie. Je gedachten zijn nog bij het gesprek dat je met je partner had of je bent nog geïrriteerd over de drukte op de weg waardoor je later bent dan gepland. Een collega komt een praatje met je maken en vraagt je om hem even ergens mee te helpen. Natuurlijk! Geen probleem. Nadat je deze collega geholpen hebt ga je aan je bureau zitten, opent je mailbox en begint met het beantwoorden van al je emails. En dat zijn er nogal wat….

Het is voor veel van ons de normaalste zaak van de wereld om de ochtend op deze manier te beginnen. Maar wist je dat het eerste uur op je werk een enorme impact heeft op de productiviteit van de rest van jouw dag? Volgens psycholoog Dan Ariely zijn de eerste twee uur dat we wakker zijn veruit de meest productieve uren van de dag. Zonde om daar geen gebruik van te maken toch? Door jouw dag met aandacht en focus (dus mindful) te beginnen zul je zien dat je niet alleen je dag beter begint, maar dat je je de rest van de dag ook veel beter voelt.

Maar hoe ziet een mindful begin van de dag er uit? Mindfulness gaat over bewust en met aandacht aanwezig zijn. We maken bewuste keuzes in plaats van ons te laten leiden door wat er om ons heen gebeurt. Een mindful begin van de dag is een bewust begin van de dag. Hoe doe je dat?

 

1. Mindful aandacht shift

Het eerste wat je doet als je aankomt op je werk is de mindful aandacht shift, dit  betekent dat je bewust je aandacht verplaatst naar je werk. Wanneer je jezelf aanleert om bewuste overgangsmomenten in je dag te integreren doe je jezelf een groot plezier. Je switcht dan op een mindful manier je aandacht bewust naar waar je mee bezig bent. Je kunt een mindful aandacht shift doen door even rustig een moment te nemen om je lichaam te voelen, je gewaar te zijn van je ademhaling en je bewust te worden van waar je bent, wat je op dat moment voelt en wat je ervaart. Vervolgens sta je even stil bij het feit dat jouw werkdag nu begint en breng je met bewustzijn jouw aandacht naar jouw werk en doelen voor deze dag.

 

2. Begin je werkdag met jouw belangrijkste taken

Het eerste wat je doet als je aankomt op je werk is de mindful aandacht shift, dit betekent dat je bewust je aandacht verplaatst naar je werk. Wanneer je jezelf aanleert om bewuste overgangsmomenten in je dag te integreren doe je jezelf een groot plezier. Je switcht dan op een mindful manier je aandacht bewust naar waar je mee bezig bent. Je kunt een mindful aandacht shift doen door even rustig een moment te nemen om je lichaam te voelen, je gewaar te zijn van je ademhaling en je bewust te worden van waar je bent, wat je op dat moment voelt en wat je ervaart. Vervolgens sta je even stil bij het feit dat jouw werkdag nu begint en breng je met bewustzijn jouw aandacht naar jouw werk en doelen voor deze dag.

 

3. Mindful plannen

De laatste stap begint eigenlijk al voor de dag begint. Ik raad je namelijk aan om aan het eind van je werkdag een planning te maken voor de volgende dag. Dit geeft rust in je hoofd voordat je naar huis gaat en je staat in de ochtend makkelijker op, omdat je al weet wat je gaat doen. Gebruik je digitale planner of ontwikkel een plan sheet met een duidelijk tijdsoverzicht van jouw werkdag. Onderzoek jouw ideale verdeling van de dag en taken. Zorg voor momenten waarop je oplaadt (zoals lunch, thee pauze of een wandeling in de frisse lucht) Leg je planning op je bureau of bij je computer, zodat je deze meteen aan de start van jouw werkdag ziet.

Wil jij meer weten over hoe je mindfulness op het werk in kan zetten om goed voor jezelf te zorgen, resultaten te bereiken en gezond en gelukkig te zijn? Wil jij succesvol en duurzaam zijn? Download dan mijn e-book ‘Corporate mindfulness voor toekomstgerichte organisaties’ voor meer tips en uitleg over de impact van mindfulness op de werkvloer.