Je werk bestaat vaak uit een aaneenschakeling van to-do’s, vergaderingen, deadlines en afspraken. Grote kans dat je stress voelt, werkdruk ervaart en het idee hebt dat je door moet gaan. Als je je zo voelt is er tussenuit gaan misschien wel het laatste waar je aan denkt. Toch is dat juist wat je nodig hebt als je een druk en stressvol (werk)leven hebt. En dat hebben we tegenwoordig bijna allemaal!

Één van de meest gehoorde redenen waarom iemand stopt met mindfulness meditatie is: “Ik heb geen tijd”. Mindfulness meditatie kan juist dan heel waardevol zijn, omdat aandacht je in alle hectiek kan helpen om dicht bij jezelf te blijven en bewuste keuzes te maken. Zo voorkom je dat je op de automatische piloot in de doe-modus terecht komt en geleefd wordt door wat er gebeurt. In plaat daarvan wordt het veel makkelijker om je eigen plan te volgen en stevig in je schoenen te staan.

Een andere manier om jezelf te trainen om bewust met je waardevolle tijd en energie om te gaan is het beoefenen van korte, praktische mindfulness oefeningen die geen of weinig extra tijd kosten. En als ze al extra tijd kosten, leveren ze op de langere termijn juist extra tijd op. En nog belangrijker; meer welzijn. Onderstaande oefeningen kun je makkelijk toepassen tijdens je werkdag. Welke kies jij uit om vandaag te proberen en direct het voordeel te ervaren?

1. BEGIN JE WERKDAG MET AANDACHT

Creëer een bewust moment voor jezelf wanneer je op je werk aankomt. In plaats van bijvoorbeeld je computer gelijk aan te zetten en met je mailbox aan de slag te gaan is het heel fijn om jezelf even een rustig moment te gunnen. Door je aandacht even naar je lichaam en ademhaling te brengen wordt het vaak rustiger en in je hoofd en ervaar je meer helderheid.

2. ZORG DAT JE EEN HELDER DOEL/ HELDERE DOELEN HEBT

Sta in deze helderheid even stil bij je doel(en) voor vandaag. Zorg dat je doel(en) in verbinding staan met je grotere doelen voor je week, maand, jaar etc. Weet waar je mee bezig bent en waarom. Ik adviseer je om je to-do lijst altijd een dag van tevoren te maken voor de volgende dag. Dan weet je als je werkdag begint al precies waar je mee aan de slag gaat.

3. TRAIN JE AANDACHT ONDERWEG NAAR EEN MEETING

Zeker in het bedrijfsleven is het niet ongewoon om je van meeting naar meeting te bewegen. Het is makkelijk om gehaast binnen te komen, nog vol met gedachten over de vorige meeting of met je telefoon nog aan je oor omdat je nog snel even een telefoontje tussendoor moest doen. Probeer in plaats daarvan eens heel bewust in het moment te zijn als je onderweg bent naar een volgende meeting. Voel je lichaam, je ademhaling en hoe je voeten om en om de grond raken. Dit is een oefening in aandacht, waardoor je bewuster aankomt en in een andere mindset aan de meeting begint.

4. GENIET BEWUST VAN JE LUNCHPAUZE

Een boterham achter je bureau terwijl je aan het werk bent is een hele andere beleving dan bewust de tijd nemen om goed voor jezelf te zorgen en je lichaam bewust van energie te voorzien. Geniet van gezond en voedzaam eten en drinken en zie dit als een oplaadmoment. Vergelijk het met je telefoon even aan de oplader leggen. Als je blijft bellen en appen duurt het langer voordat je telefoon helemaal opgeladen is. Als jij even helemaal de aandacht en tijd neemt om jezelf op te laden, heb je de rest van de dag meer energie.

5. FOCUS OP JE ADEM ALS JE WISSELT VAN BEZIGHEID

Iedere taak die je doet wil je met zoveel mogelijk aandacht, bewustzijn en aanwezigheid doen. Het is een natuurlijke beweging van je mind om aan allerlei andere dingen te denken wanneer je ergens mee bezig bent. We dwalen gewoon constant af. Door je focus regelmatig naar je ademhaling te brengen, train je jezelf om meer bewuste momenten te in je dag te hebben. Focus bijvoorbeeld iedere keer dat je aan iets nieuws begint en wisselt van bezigheid even op je ademhaling.